Imaginarul colectiv al electoratului – Adriana Ștefănel

Imaginarul colectiv al electoratului. O perspectivă imagologică asupra campaniei electorale_Adriana  Ștefănel

Imaginarul colectiv al electoratului. O perspectivă imagologică asupra campaniei electorale_Adriana Ștefănel

Imaginarul colectiv al electoratului

O perspectivă imagologică asupra campaniei electorale

      

       Autor: ȘTEFĂNEL, Adriana

       Colecție: Academica

       Domeniu: Sociologie

       Apărut: 02/2014

       Nr. pagini: 258

       Format: 165×235 mm

       ISBN: 978-606-611-908-8

 

Din Cuprins:
◊ Realitatea: un construct social mediat
◊ Imaginarul și reconfigurarea politicii
◊ Funcțiile imaginarului
◊ Mituri politice fundamentale
◊ Campania electorală în sfera imagologico-mediată
◊ Cine sunt competitorii? Resurse identitare la începutul campaniei electorale

Prezentul volum își propune să ofere, printr-o întemeiere teoretică și un model aplicativ, cheia de lectură a imaginarului politic colectiv asociat deciziei de vot într-o societate aflată la începutul vieții sale democratice. De­parte de a fi o bătălie ideologică sau o confruntare de proiecte economice și sociale, în spațiul imagologico-mediat campania electorală este mai curând concepută și percepută ca o luptă “corp la corp” între candidați care utilizează structurile narative ale imaginarului colectiv pentru a-și transmite mesajul. Astfel, armele, regulile, și, nu în ultimul rând, rezultatul duelului, sunt dependente, într-o covârșitoare măsură, de jocul de interacțiune conflictuală dintre două imagini (construite discursiv), în care primează imaginarul împărtășit de politicieni și publicul căruia aceștia se adresează; în acest context, contează mai puțin opțiunile tematice și strategiile de argumentare folosite de actorii politici aflați în competiție. Investirea mitologică devine astfel o necesitate electorală, iar activarea structurilor narative, a imaginarului social, a miturilor fundamentale (“Eroul Salvator”, “Vârsta de Aur”, “Unitatea și Complotul”), dar și inventarea “din mers” a altora noi (“Mitul Tehnocratului”, “Sindromul Elena Ceaușescu”, “Mitul luptei anticomuniste” etc.), devin părți din ce în ce mai importante ale comunicării electorale. Pentru a convinge, sau, cel puțin pentru a seduce electoratul, actorul politic trebuie să adopte retorica imaginarului, să apară în împrejurări excepționale, care să-l legitimeze ca Erou și care să-l transforme pe adversarul său într-o întruchipare a Răului.

 

 

Nici un comentariu

Fii primul care posteaza un comentariu.

Postati un comentariu